Zehra Sayin is een spraakwaterval. Dat kom je wel vaker tegen bij mensen die overlopen van trots bij het beoefenen van hun job. In 2009 kwam ze als vrijwilliger bij Special Olympics terecht. Van het uitdelen van lunchboxes voor de atleten met een verstandelijke beperking tot de communicatiedienst, recht de ladder op naar de CEO-positie: een prachtig parcours voor een vrouw met ambitie.

“Ik vind het fantastisch om een rol van betekenis te spelen voor een organisatie als Special Olympics. Ik heb ongeveer alle rangen doorlopen, van vrijwilliger tot chef communicatie en fundraisingverantwoordelijke. In 2014 had ik mijn eerste officiële functie, bij de communicatiedienst. Dat was ook het jaar dat we de Europese Spelen organiseerden in Antwerpen. We zijn elk jaar ambitieuzer en ambitieuzer geworden.”

Wat vind je het leukste aspect aan je job?

“Ik vind het heel fijn om mensen te overtuigen dat ze hierin een rol kunnen spelen, en verantwoordelijkheid kunnen opnemen. Met iedereen die ik mee in het verhaal krijg kunnen we dromen van atleten en hun families waarmaken. Het enthousiasme van alle vrijwilligers werkt ook aanstekelijk: je hebt het gevoel dat het een team effort is, dat je allemaal samenwerkt aan iets moois.

Hoe zijn jullie campagnes ondertussen al verlopen?

Beter dan verwacht! Onze Play Unified Campagne was super succesvol. We hebben er 11 awards mee gewonnen. Het doel was om naar sportclubs en sportfederaties te stappen en de atleten te laten meetrainen met atleten met een beperking. In échte ploegen dus. 13 federaties hebben een charter ondertekend om 3.000 atleten te verwelkomen. Straf.

Wat zijn de ‘Bongolympics’ bonnen waar Special Olympics nu mee uitpakt?

Wel, da’s onze laatste campagne: met Bongolympics kunnen mensen een Bongobon cadeau doen voor een vrijwilligerservaring bij Special Olympics. Een prachtinitiatief waar ook uit de bedrijfswereld heel veel belangstelling voor is.

Sommige Bongoshops zijn al leeg! En we hebben de campagne nog maar pas gelanceerd, op de dag van de vrijwilliger.  Er zijn ondertussen al 3500 boxen uitgedeeld bij bedrijven, in Antwerpen-Centraal deelden we er 2.000 uit, en ook op Bongolympics.be lopen de bestellingen vlotjes binnen.

Jullie hebben een aantal doelstellingen die jullie willen halen tegen 2020…o.a het aantal atleten optrekken naar 20.000. Hoe is dat aan het vlotten? Zijn jullie hoopvol naar de toekomst toe?

We zijn zeer hoopvol om deze cijfers te halen. Na een dik jaar tijd campagne voeren hebben we al 15.000 atleten aangetrokken. Nu, ze moeten wel een jaar actief blijven om officieel als atleet meegeteld te worden. Ondertussen hebben we een groei van 30 procent gerealiseerd: we missen nog 3.500 atleten. Maar ik ben zeker dat we aan onze doelstellingen zullen geraken: de aanvraag van atleten is zeer hoog.

BlueGround gaat jullie financieel steunen. Krijgen jullie veel steun vanuit de bedrijfswereld?

BlueGround is vrij uniek in die zin dat we tot nu toe nog niet veel financiële steun kregen uit de accountancysector. Maar we tellen wel een aantal privébedrijven tot onze grootste sponsors. Dat zijn dan grote spelers als Belfius, BNP Paribas, Coca-Cola, D’Ieteren,...

Zijn er nog speciale acties die eraan komen voor het einde van het jaar? Hebben jullie bepaalde verwachtingen voor vb. De Warmste Week?

Er zijn er al een paar georganiseerd geweest: een speciale volleybalactie, een actie in Genk, nog andere die gepland zijn in Antwerpen… Verder zijn er nog een paar kleinere acties in het Brusselse. De Warmste Week leeft echt bij onze vrijwilligers.

Is het in 2017 makkelijker of moeilijker om vrijwilligers te vinden dan vroeger?

Zonder twijfel makkelijker. Dankzij onze schaalvergroting trekken we veel makkelijker mensen aan, worden de taboes doorbroken, wordt er meer awareness gecreëerd. Dat komt natuurlijk ook door de campagnes. Mensen komen ermee in contact en komen ons spontaan vragen: ‘Wat kan ik doen? Hoe kan ik van betekenis zijn’?

Special Olympics is een internationale organisatie. Hoe goed is jullie contact met de moederorganisatie?

Wij staan voortdurend in contact met Special Olympics International. Het is een organisatie die in Washington is opgericht, door de familie Kennedy. Ondertussen bestaat Special Olympics al in 178 landen. Alle sportreglementen, regels, branding en communicatie komen van daar. We volgen die vaste lijn met eigen middelen, en af en toe lanceren we in België een internationale campagne, zoals PlayUnified. België doet het héél goed: we zijn de benchmark geworden voor 13 Europese landen. En da’s iets waar we héél trots op mogen zijn.

De Bongolympics campagne loopt nog tot 20 januari 2018. Je kan een Bongolympics bon bestellen in een Bongoshop of op www.bongolympics.be

Meer klanten aan het woord