De timing kon niet beter: de dag waarop we Karen Kempeneer (32) en Koen Lasuy (40) van tuinmachinebedrijf Kempeneer opbellen, is meteen ook de dag waarop ze mogen toetreden tot de selecte kring ‘Hofleveranciers van de koning’. De uitspraak ‘Klant is koning’ wordt bij Kempeneer vanaf nu dus steevast gevolgd door ‘en koning is klant!”. Al zal dat aan de dagelijkse werking niets veranderen: “Wij proberen élke klant een goede service te bieden.”

Karen en Koen hebben het druk: de fotograaf komt vandaag langs, er komen constant telefoontjes van klanten binnen, en ondertussen moet er nog een bedrijf geleid worden. Als je weet dat ze er pas sinds 2016 zijn ingestapt, maakt dat het geheel nog uitzonderlijker. Nadat het bedrijf werd opgestart in 1954 door Jean Kempeneer, gaf zoon Willy Kempeneer het nu in de goede handen van Karen en Koen.

Familiebedrijf

“Ik ben nooit opgegroeid als de dochter die dag in dag uit in de zaak aanwezig was,” vertelt Karen.” Ik kwam er af en toe wel, maar eerder als toerist, en heb er ook nooit gewerkt.” Maar toen de kans ons dan werd aangeboden om de zaak vorig jaar over te nemen, hebben Koen en ik uiteindelijk toch de stap gewaagd. Het is een mooi bedrijf, met fantastische mensen.”

“We hebben keihard gewerkt en gestudeerd om praktische kennis op te doen van de producten, om de IT in orde te krijgen, en ook de boekhouding goed te begrijpen.”

De switch naar het zelfstandigenleven was voor Karen en Koen best groot. “Op het moment van de overname hadden we twee kleine kindjes, toen 1 en 3 jaar oud. We gingen plots van een normale 5/7 werkweek met normale uren naar 6/7 constant werken, in combinatie met kinderen. Tel daar dan nog eens bij dat we ineens de leiding hadden over 8 man personeel en een winkel waarin we alle producten nog moesten leren kennen, en je begrijpt dat het alle hens aan dek was.”

Hoewel het vaak goochelen is om alles geregeld te krijgen, zowel op werk- als op gezinsvlak, slagen Koen en Karen erin om de winkel draaiende te houden. “We hebben keihard gewerkt en gestudeerd om praktische kennis op te doen van de producten, om de IT in orde te krijgen, en ook de boekhouding goed te begrijpen.”

De menselijke kant

Het HR-verhaal is voor Karen, die een achtergrond heeft in bedrijfspsychologie, heel belangrijk. Ze heeft een uitzonderlijk team van mensen onder haar, en probeert de samenwerking te vergemakkelijken door een open beleid.

 "Wij zijn trots op ons team, en de manier waarop we met elkaar samenwerken."

“Iedereen is constant op zoek naar een goede balans tussen werk en leven,” vertelt Karen. “Bij ons werken de mensen omdat ze dat graag willen. Naar iedere mening wordt geluisterd en er wordt samen naar een oplossing gezocht. Dat kan ook, in onze omgeving. Ik wil vooral tussen de mensen staan.

Hofleveranciers

Ondertussen mogen Karen en Koen zich officieel hofleveranciers noemen. Een term die voor velen tot de verbeelding spreekt. Maar wat moet je daar nu eigenlijk allemaal voor doen?

“Je komt pas in aanmerking als je 5 jaar levert aan het hof,” vertelt Koen trots. “Daarna stellen zij jou de vraag of je hofleverancier wilt worden en begint er een procedure.”

"Een goede service bieden, of het nu aan de koning is of aan Piet, Pol of Jan, is een idee waar wij bij Kempeneer volledig achter staan.”

“Het is een hele eer dat we dit mogen doen,” vervolgt Karen. “De achterliggende gedachte achter de leuze ‘klant is koning, koning is klant’ is dat we zowel de koning als onze klanten op een zo goed mogelijk manier bedienen. Kortom: een goeie service bieden, of het nu aan de koning is of aan Piet, Pol of Jan. Dat is een idee waar wij bij Kempeneer volledig achter staan.”

De rol van BlueGround

“We zijn heel tevreden over het advies dat we krijgen bij BlueGround,” vervolgt Karen.“Onze adviseur is Jurgen: een rustige, intelligente man.  We hebben een goede relatie met hem.”

"De dossierkennis van BlueGround is uitmuntend."

Dat advies bleek zeker welkom. “Onze zaak is de afgelopen jaren sterk geëvolueerd. We verhuisden naar de nieuwbouw, en zetten nu sterk in op robotmaaiers. Dat wil zeggen dat we ook qua boekhouding allerlei vragen hadden. BlueGround heeft het voorbije anderhalf jaar enorm veel uitgezocht, zodat het wettelijk allemaal in orde was. Juridisch zijn ze zeer sterk en geven ze zeer goede aanbevelingen. Daarnaast wordt er bij elke beslissing goed geargumenteerd waarom ze op een bepaalde manier te werk gaan.”

De ideale boekhouder

“De ideale boekhouder? Die kijkt verder dan de cijfertjes,” concludeert Karen. “De wet verandert voortdurend en is zeer strikt. Je moet met alle omstandigheden correct kunnen omgaan. Bij BlueGround hebben ze dat goed begrepen. Hun dossierkennis is uitmuntend. Combineer dat met een goeie opvolging en een sfeer van vertrouwen, en je hebt exact wat je nodig hebt van een boekhoudkantoor.”

Zelf nog op zoek naar goed tuinmateriaal? Of wil je eens een kijkje nemen in een zaak die zich ‘Hofleverancier van de koning’ mag noemen? Breng dan gerust eens een bezoekje aan Kempeneer op de Ninoofsesteenweg 659 in Dilbeek. Je kan ook een kijkje nemen op de website of de Facebookpagina! Benieuwd naar onze andere verhalen van ondernemers? Die vind je hieronder.