In de auto, bij de kapper, via mail: ons gesprek met Marleen Boen (56) speelde zich af via verschillende kanalen en op de meest onwaarschijnlijke momenten.
Dat geen enkel moment onbenut werd gelaten, is geen verrassing: er alles uithalen is dé specialiteit van Marleen. Als Managing Director van The Coaching Square, het meest gerenommeerde coachingbedrijf van het land, probeert ze elke dag het beste in de mens naar boven te halen. “Er is nog te veel schroom om de stap naar een coach te zetten.”

Als we Marleen te pakken krijgen, heeft ze er al een groot deel van de werkdag opzitten. Onderweg naar één van haar vele afspraken vertelt ze enthousiast over waar ze dagelijks mee bezig is: mensen naar een hoger niveau tillen met vooruitstrevende, gedurfde en resultaatgerichte coaching.

“Ik heb vroeger heel lang in marketing en sales gewerkt, en het psychologische aspect is mij altijd blijven achtervolgen. In 1994 heb ik dan de stap gezet om coachingopleidingen te volgen en was ik daar helemaal door gebeten. Na heel wat internationale opleidingen is daar uiteindelijk een eigen zaak uit gegroeid. Ik wilde zelf in België een coachingschool beginnen met accreditatie van de International Coaching Federation. Daar is The Coaching Square uit voortgekomen, en het is een écht succesverhaal geworden. We werken ondertussen met een 25-tal freelancers, er is een back office, verschillende projecten, een eigen locatie voor meetings, trainings, noem maar op.”

Lange weg

“Mensen moeten proactief coaching opzoeken,” vertelt Marleen. “In Nederland is dat veel normaler dan bij ons, daar hebben veel leidinggevenden al een coach. Het is er evident. Bij ons is de weg wat langer, ook omdat er veel opleidingen bestaan die de lading niet dekken, waardoor je mensen krijgt die zich coach noemen maar daar helemaal niet voor gekwalificeerd zijn.”

“In Nederland hebben veel leidinggevenden al een coach."

“Stilletjesaan merk je dat leidinggevenden in België zich ook een coach beginnen te gunnen, en da’s een positieve evolutie. Het is een beter alternatief dan gefrustreerd rondlopen, pilletjes pakken en uiteindelijk bij de dokter belanden. Dankzij een coach leer je op een andere manier kijken naar de zaak, en kan je heel wat problemen vermijden.”

Een hart voor coaching

Als we Marleen vragen waarom ze coach is, hoeft ze niet lang te twijfelen. “Ik wil het beste uit de mensen halen. Dat doe je vanuit liefde voor de mens en niet vanuit persoonlijk gewin. Als je in bedrijven mensen gaat coachen, is dat ook altijd in het gemeenschappelijk belang.”

“Complexe situaties vertalen in relevante, hapklare beslissingen is mijn specialiteit. Enkel zo kan je leidinggevenden naar een hoger niveau tillen. Het grootste deel van coaching is observeren, problemen in kaart brengen, en dingen in vraag stellen.

"De mens is een ruwe diamant. Als je ‘m genoeg poliert en snijkansen geeft krijg je er een mooie briljant uit."

Marleen beschrijft haar werk graag met een rake metafoor. “De mens is een ruwe diamant. Als je ‘m genoeg poliert en snijkansen geeft krijg je er een mooie briljant uit.” De boodschap komt alleszins aan: de jonge generatie laat zich al veel makkelijker bijstaan, en de vraag naar coaching schiet wereldwijd de lucht in. Na advocaat is coach het tweede snelst stijgende beroep.

De band met BlueGround

“Hoe ik bij BlueGround ben terechtgekomen? Ik kende Carine uit een vroegere professionele ervaring. We werken ondertussen al zeker 30 jaar samen, en dat verloopt sinds het begin al heel vlot.”

"Bij BlueGround weet men goed hoe men met startende zelfstandigen moet omgaan."

“Het is eigen aan coaches dat ze ‘niet kunnen tellen’, vertelt Marleen. Daarmee bedoel ik: ze zijn niet met geld bezig, en handelen vaak vanuit plezier en wilskracht, en niet vanuit een gevoel van ‘moeten’. De meesten willen helemaal niet met boekhouden bezig zijn, en willen wegblijven van dat aspect van zelfstandig zijn. De freelancers die bij ons werken stuur ik dan ook meteen door naar BlueGround. Zij kennen de sector en weten wat kan en niet kan, en volgen elke coach op. Bij BlueGround weet men goed hoe ze met startende zelfstandigen moeten omgaan. Onze coaches worden er gewezen op hun rechten en plichten, en dat is heel waardevol.”

Een goede boekhouder

“Een goede boekhouder,” vervolgt Marleen, “moet iemand zijn die degelijk en betrouwbaar is. Daarnaast is het van groot belang dat je boekhouder iemand is die met een helikopterzicht kan kijken naar de financiële en fiscale kant van je organisatie. En dat het ook een persoon is die met jou een dialoog kan aangaan over de evolutie van je organisatie, zoals bij het aangaan of stopzetten van partnerships. Daar heeft BlueGround mij serieus mee geholpen.”

“Tenslotte moet een boekhouder ook de risico’s voor je organisatie of bedrijf durven benoemen. Zonder een rem te zijn op de groei. Als je zo iemand hebt: houden!”

Ben jij als leidinggevende of werknemer nog op zoek naar iemand die het beste uit jou kan halen? Neem dan zeker eens een kijkje op de website en ontdek hoe coaching jou kan helpen.

Meer klanten aan het woord