Ondernemer in de kijker

Share
Het verhaal van Ankie Duis

“BlueGround heeft me op strategisch vlak uitstekend begeleid”

Ankie Duis is een professionele duizendpoot pur sang. Als mama van drie kinderen runt ze twee succesvolle kledingwinkels, en daarbovenop klust ze ook nog bij als freelance marketeer. Ook al bracht de coronacrisis de nodige stress met zich mee, is de meest opvallende uitdaging in haar loopbaan toch die van ‘Negen Maanden Mooi’, haar boetiek in zwangerschapskledij. Die startte als webshop, om dan met de hulp van BlueGround toch verder te groeien als fysieke winkel. ‘Als ondernemer moet je sommige ideeën kunnen loslaten.’

Nu de maatregelen rond corona volop versoepelen, is het voor Ankie opnieuw alle hens aan dek om de winkels op volle toeren te doen draaien. Ze is optimistisch: in de nichemarkt van de zwangerschapskledij is zij in de buurt dé referentie. Ankie wil het slechte imago van zwangerschapskleding bestrijden: oubollig, duur, niet nodig? “Onzin,” begint ze. “Als zwangere vrouw wil je je negen maanden goed kunnen voelen. Het gaat niet enkel om er mooi uitzien, ook de psychische kant is belangrijk: tijdens en na de zwangerschap gaat zo er zo veel aandacht naar de baby. Maar wat met de vrouw zelf? Wij zorgen ervoor dat vrouwen zich goed in hun vel voelen tijdens een van de mooiste periodes in hun leven.” En dat blijkt aan te slaan. Er komt veel volk over de vloer in de shop. Ook omdat zwangere vrouwen meer geneigd zijn om in een fysieke winkel langs te komen i.p.v online te bestellen: het passen van de kleding blijft erg belangrijk, en ook het persoonlijke advies kunnen ze op prijs stellen.

‘Negen Maanden Mooi’ na corona

“We zijn door BlueGround goed geholpen tijdens de coronacrisis,” vertelt ze. “Ik wist perfect waar ik moest zijn om steun te krijgen, was op de hoogte van de mogelijkheden voor bijkomende financiering om mijn collecties af te betalen, en hoefde mij over het financiële verhaal weinig zorgen te maken. Zelf ben ik heel erg blijven inzetten op online marketing: actief blijven op social media, ervoor zorgen dat de mensen van je blijven horen, SEO-gewijs blijven investeren. Mijn achtergrond als marketeer heeft daar zeker bij geholpen.”

“We zijn door BlueGround goed geholpen tijdens de coronacrisis”

ankie lieve

(Verkoopster Lieve en Ankie)

Toch zal de crisis zijn effect hebben. “De retailmarkt is een van de zwaarst getroffen sectoren, omdat je met fysieke voorraden zit,” vervolgt ze. “Gelukkig vinden mensen opnieuw volop weg naar onze winkel. Zwangere vrouwen stellen vooral het persoonlijke contact erg op prijs. De sfeer in onze winkel is ongedwongen, ze kunnen al eens een babbeltje slaan. Ik krijg hulp van een topverkoopster, Lieve, die voor de winkel zorgt alsof het haar eigen kindje is. Ik sta er dus zeker niet alleen voor en zie de toekomst rooskleurig. Bovendien zit ook onze positionering goed, zowel voor Negen Maanden Mooi als MOOI. Voor die laatste gaan we voor lokale, Belgische en eerlijke kwaliteitskleding, en dat slaat aan.”

Van webshop naar fysieke winkel

‘Negen Maanden Mooi’ is gestart als webshop, maar groeide uiteindelijk toch uit tot een fysieke winkel. “De webshop was voor mij echt een paradepaardje,” vervolgt ze. “Ik zag in 2010 de onlineverkoop overal opkomen, had onderzoek gedaan, en koos die niche van zwangerschapskledij. We waren niet alleen actief in België maar ook in Nederland, Frankrijk, Duitsland,...Toch heb ik dat project uiteindelijk moeten stopzetten. We merkten dat heel wat vrouwen toch graag wilden komen passen. Ze kennen de merken niet goed, noch hun eigen lichaam op dat moment. Bovendien werden we met de opkomst van de Zalando’s van deze wereld uit de markt geconcurreerd: we konden qua digitale investeringen niet concurreren met die mastodonten. We gingen toen door een moeilijke periode, maar het bleek uiteindelijk toch de goede beslissing om ons voor 100% te focussen op de fysieke winkel.”

“Het bleek de goede beslissing om ons voor 100% te focussen op de fysieke winkel.”

Strategische hulp

“Omdat we een groot pand hadden in Dilbeek, zochten we naar een manier om omzet per vierkante meter te verhogen,” vervolgt Ankie. “Daarom hebben we een deel van de winkel gereserveerd voor dameskleding. We toverden dat deel om tot ‘MOOI’ en kregen daarbij uitstekend strategisch advies van BlueGround. Ze hielpen ons om met een beperkter budget een tweede winkel uit te bouwen, werkten mee een plan uit om de rentabiliteit per vierkante meter te verhogen, deden de nodige berekeningen,...Bovendien is het pand gekocht: dan krijg je nog extra advies over onroerende goederen, over het opstarten van verschillende vennootschappen, enzovoort. Zelfs als je niet-boekhoudkundige vragen hebt, is de kans groot dat ze je kunnen helpen, want ze hebben een enorm netwerk van specialisten waar je beroep op kan doen.

“Zelfs als je niet-boekhoudkundige vragen hebt, is de kans groot dat BlueGround je kan helpen”

ankie in winkel

“In de tijd van onze webshop kregen we vaak bezoek van belastingcontroleurs,” vervolg ze. “Uiteraard waren we altijd in orde, maar dankzij de aanwezigheid van een BlueGround medewerker voelden wij ons toch ook geruster. Het is een fijn gevoel om een professioneel kantoor te hebben dat je begeleidt, zich mee schaart achter je ideeën, en meehelpt om de zaken aan te pakken.”

De band met BlueGround

“Mijn dossierbeheerder is Els Autaers,” besluit Ankie. “Ik heb een goede band met haar. De proactiviteit van BlueGround kan ik appreciëren: ze zitten achter je veren, zorgen voor automatisatie, enzovoort. Ook accuraatheid kan ik op prijs stellen, en zelfstandigheid. In het geval van Els weet ik dat zij er alles aan doet om mij te ontzorgen: als er eens iets moet opgevraagd worden, bij een leverancier bijvoorbeeld, dan doet ze dat rechtstreeks omdat ze weet hoe druk ik het heb. Dat vind ik wel gemakkelijk. Bovendien heeft ze mij al een aantal digitale tools aangereikt die mij wat meer zicht geven op de financiële kant. Ik moet ze nog leren gebruiken, maar dat komt nog wel.”

Ankie is alvast positief over de toekomst van haar zaak en tevreden over haar leven als zelfstandige. “Ik heb de afwisseling echt nodig. Ik kan me goed opladen voor projecten op korte tot middellange termijn. Zo bracht ik ook een boek uit, en lanceerde ik een eigen kledingmerk voor zwangerschapskledij (Lotta). Ik heb tot mijn 28ste voor bazen gewerkt, maar zal niet zo snel opnieuw in loondienst werken.”

“Met de winkels heb ik een continue uitdaging. Het verveelt nooit! Alleen is het belangrijk dat je genoeg tijd maakt om een goed concept ook te verkopen. Die tip zou ik dan ook willen meegeven aan jonge ondernemers: vergeet het marketinggegeven niet. Veel bedrijven steken al hun geld in één project, zoals het bouwen van een webshop. Maar dan begint het eigenlijk pas: je moet immers nog budget over hebben om dat project ook aan de man te brengen. Als je daarmee rekening houdt, is dat alvast één fout die je niet zal maken.”

‘Negen Maanden Mooi’ en ‘MOOI’ zijn ondertussen terug open! Je kan er in een veilige omgeving terecht voor je zwangerschapskledij. Benieuwd naar hoe BlueGround jouw zaak vooruit kan helpen? Neem dan met ons contact op via de contactpagina of bel gewoon 02 569 00 12.

Doe je zaak groeien.

Al meer dan 48 jaar lang begeleidt en adviseert BlueGround bedrijven en ondernemers op het vlak van boekhouding en fiscaliteit. Kom nu te weten hoe wij jouw zaak versterken.

Plan een afspraak