Ondernemer in de kijker

Share
Het verhaal van Dimitri Oosterlynck

“Dankzij BlueGround maakten we met GIMBER een vliegende start”

‘From scratch’ herbeginnen rond je 40: er is moed voor nodig. Dimitri Oosterlynck deed het. Na een carrière in de animatiefilm spitste hij zich volledig toe op de creatie van een eigen alcoholvrije drank: GIMBER. Een experimentje met 25 flessen draaide uit tot bedrijf met meer dan 70 werknemers in heel West-Europa. “Elke fles die we verkochten was een boost voor mijn zelfvertrouwen.”

Dimitri Gimber

Het verhaal van GIMBER begon bij een simpele probleemstelling: waarom moet je op feestjes en events altijd kiezen tussen alcohol, mierzoete frisdrank of water? Voor Dimitri, die in pre-coronatijden een drukke sociale agenda had, was het een vraag die hem bleef achtervolgen. De zoektocht naar een lekker, karaktervol drankje dat kan opboksen tegen alcohol was gelanceerd. 

Van experiment naar product

“Ik was al heel lang op zoek naar een vervanger voor alcohol,” begint Dimitri. “Na een paar vruchteloze tests met alcoholvrije wijn en soda ontdekte ik in het zuiden van Frankrijk de kracht van gember. Mijn vrouw kocht een flesje puur geperste gember op een lokale markt. Ik wist meteen dat ik mijn basisingrediënt gevonden had.”
“Mijn eerste investering was een gemberpers,” vervolgt hij. “We werken met een topproduct uit Peru: een biologische, vezelrijke gember met een rijke smaak. Die krachtige smaak mixen we met biologische citroenen, kruiden en specerijen tot het heerlijke concentraat dat GIMBER nu is.”

“Ik ontdekte de kracht van gember in het zuiden van Frankrijk.”

Een snelle start

Toen het recept goed en wel op punt stond, swingde de vraag naar GIMBER al snel de pan uit. “Samen met mijn moeder werkten we tot ‘s avonds laat om in een Brusselse grootkeuken onze eerste flesjes GIMBER te produceren. Daarna laadden we ze in de koffer, en reed ik de hele streek af om flesjes te verkopen. De respons was positief, ik besefte dat ik hier voor de volle 100% voor moest gaan.”

Gimber gamma

Dimitri kon rekenen op BlueGround voor de goede opstart van zijn bedrijf. “Van businessplannen uitwerken tot de opstart van de GIMBER-vennootschap achteraf: BlueGround heeft er alles aan gedaan zodat ik snel en vlot kon starten. Toen ik nog aan de slag was in de audiovisuele sector gaven zij ook al sterk advies, onder andere rond de wetgeving van de tax shelter. Bovendien hebben ze mij voor het hele GIMBER avontuur altijd bijgestaan, ook tijdens moeilijke periodes en ingewikkelde dossiers.”

“BlueGround heeft me altijd bijgestaan, ook tijdens moeilijke periodes en ingewikkelde dossiers.”

Nu ik erop terugkijk, ben ik blij dat mijn initieel boekhoudkantoor destijds werd overgenomen door BlueGround. Er was automatisch een veel grotere professionalisering, ik kon plots terecht bij een heel uitgebreid team dat op veel meer gerichte vragen en problemen een antwoord kon bieden.”

Plankgas in coronatijden

GIMBER is de afgelopen jaren sterk gegroeid. Vanuit het hoofdkwartier in Tubize stuurt Dimitri teams aan die verspreid zitten over zes landen. “We hebben ervoor gekozen om ons merk niet traditioneel op te bouwen in de horeca, en ook niet om het daarna naar de retail te brengen om volume te draaien. We zijn de andere weg opgegaan: die van de concept stores, van de biowinkels, enzovoort. Door met die mensen een goede band op te bouwen hebben we als merk snel naam kunnen maken.”

“Tijdens de coronacris hebben we ons bedrijf geoptimaliseerd. Daar plukken we nu de vruchten van.”

GIMBER heeft alvast niet op de pauzeknop gedrukt toen de coronacrisis uitbrak. Integendeel. “We hebben volop van de gelegenheid gebruik gemaakt om ons bedrijf te verstevigen: optimalisaties naar de banken toe, kapitaalsverhogingen voorbereiden, massaal rekruteren,...

Gimber verkleind

Er is veel overleg geweest tussen onze CFO en BlueGround, om zo veel mogelijk te optimaliseren. Daar plukken we nu al de vruchten van. Ondertussen hebben veel delicatessenwinkels, speciaalzaken en biowinkels het best goed gedaan tijdens de coronacrisis. Dat heeft er natuurlijk ook toe bijgedragen dat we konden blijven groeien.”

Just do it

“Als (jonge) ondernemer maak je miljoenen fouten en neem je dagelijks verkeerde beslissingen,” besluit Dimitri. “Maar daardoor mag je je echt niet laten afschrikken. Het belangrijkste is dat je je stoute schoenen aantrekt en er volop voor gaat.”

Interesse in een samenwerking met GIMBER of wil je het avontuur van Dimitri’s bedrijf volgen? Neem dan contact op via deze website of mail naar hello@gimber.com  . Zoek je nog fiscale of boekhoudkundige ondersteuning voor jouw onderneming? Steek dan eens je licht op bij BlueGround via de contactpagina of bel gewoon 02 569 00 12.

Doe je zaak groeien. 

Al meer dan 48 jaar lang begeleidt en adviseert BlueGround bedrijven en ondernemers op het vlak van boekhouding en fiscaliteit. Kom nu te weten hoe wij jouw zaak versterken.

Plan een afspraak