Ondernemer in de kijker

Het verhaal van Pascale Michiels

“Dat BlueGround complexe zaken naar mensentaal kan vertalen, daar hecht ik veel waarde aan”

Na de versoepeling van de maatregelen rond corona, heeft Garage Christiaens in Leerbeek opnieuw de deuren geopend. Ondanks de strenge veiligheidsvoorschriften en extra investeringen is mede-zaakvoerster Pascale Michiels optimistisch. “BlueGround heeft ons goed geïnformeerd over alle regels en mogelijkheden voor ons bedrijf en onze mensen. Ik ben ervan overtuigd dat we hier met ons sterk team weer helemaal bovenop geraken.”

Al 28 jaar lang leiden Pascale Michiels (55) en haar man Pascal Christiaens de Citroën garage in Leerbeek. Het is een écht familiebedrijf: zoon Janton is aan de slag als technisch expert en tot voor kort werkte ook hun dochter in de zaak.  Een kleine garage, die desondanks volledig voldoet aan dezelfde strenge criteria die ook de grote spelers worden opgelegd. En een garage die in België tot de betere Citroën onderverdelers behoort. Om de onderneming gezond te houden, kiest Pascale bewust voor BlueGround.

Geen uitdaging te veel

“Hoewel het een moeilijke periode is geweest, ben ik altijd optimistisch gebleven,” begint Pascale. “Dat zit in mij. Mijn man en ik hebben als ondernemers al voor stevige uitdagingen gestaan: van de opstart van onze garage in een klein pand in Kester in 1990, tot ons begin als Citroën-merkverdeler in 1992 en onze aankoop van een woonhuis met atelier in 1993 in Oetingen. Daar gingen telkens serieuze investeringen mee gepaard, zoals een stevige lening voor ons onroerend goed. Maar ook qua tijd hebben we veel geïnvesteerd, want we bedienden ook een klein tankstation op de site en moesten keihard werken om alles te kunnen combineren.”

“Als ik moest kiezen, zou ik het zo opnieuw doen.”

“Toen in 2004 een garage met een interessante ligging te koop kwam te staan, zijn wij daar meteen ‘opgesprongen’, en ook daar lieten we in eigen beheer een tankstation bouwen. Ondertussen zitten we al 16 jaar op deze locatie. Het is hard werken en er is veel druk van buitenaf en allerlei regels die ons worden opgelegd. Toch doe ik het graag, en zou ik het zo opnieuw doen als ik moest kiezen.”

team

Sectorspecifieke kennis

“Ik ben bij BlueGround terechtgekomen via Carine,” vervolgt ze. “Na een netwerkevent ongeveer 3 jaar geleden is ze eens bij ons langsgekomen, en het klikte meteen.” Hoewel Pascale tevreden was van haar vorige boekhouder, miste ze inspraak en vooral ook advies op maat. In BlueGround vond ze een partner die meteen mee was met haar leefwereld. “Het bedrijf heeft een aantal garages in z’n klantenbestand. Daarom kunnen ze ons een grote deskundigheid bieden wat de automobielsector betreft.”

“BlueGround kan ons een grote deskundigheid bieden wat de automobielsector betreft.”

Ondertussen is BlueGround met de derde balans van het bedrijf bezig, met Patrick Staes als dossierbeheerder. “Patrick is een intelligente man die weet waarover hij spreekt. Als ik mijn vorige boekhouder een vraag stelde kreeg ik weleens het antwoord ‘Allé Pascale, dat moet je toch weten!’, maar als ondernemer wil je vooral ondernemen en die zaken rond boekhouding, financiering, verzekeringen, etc. aan professionals overlaten. BlueGround is bij ons veel dieper ingegaan op bepaalde kwesties, zoals de gewaarborgde inkomens en belangrijke verzekeringen. En als mijn man en ik de pensioenleeftijd bereiken zullen zij ons ongetwijfeld ook helpen met de overname van onze zaak. Wie weet wordt het wel onze zoon, die al 12 jaar mee in de zaak zit? Hoe dan ook: wij zijn er gerust in dat het goed geregeld wordt.”

garage christiaens

Een leven na corona

Een garage runnen in coronatijden is niet evident. Dat kan Pascale beamen. “We zijn ondertussen opnieuw open na de tijdelijke sluiting. Sinds 18 maart mochten we geen klanten meer ontvangen, behalve voor dringende zaken. We hebben die periode gelukkig overbrugd, maar ik hoop van harte dat er geen tweede of derde coronacrisis komt. Je investeringen blijven lopen, en je kredieten ook!”
Toch kon Pascale ook tijdens deze periode rekenen op de hulp van haar boekhouder. “Door de proactiviteit van BlueGround waren wij goed op de hoogte van de maatregelen die we konden treffen voor onze werknemers. Alles was meteen in orde rond economische werkloosheid, ons personeel werd op tijd uitbetaald, enzovoort. Bovendien kregen we ook geregeld nota’s toegestuurd in een duidelijke, begrijpbare taal. Ik heb het gevoel dat alles goed opgevolgd werd en dat we altijd goed op de hoogte waren van de regelgeving en mogelijkheden.”

“Door de proactiviteit van BlueGround waren wij goed op de hoogte van de maatregelen die we konden treffen voor onze werknemers tijdens de coronacrisis.”

Het hechte team van Garage Christiaens heeft hard gewerkt voor de heropening. “We doen er sinds de opstart van ons bedrijf alles aan om onze klanten een zo goed mogelijke service te bieden, en dat schept een sterke vertrouwensband. Sommigen van hen komen hier al sinds 1992: we spreken hen met de voornaam aan en behandelen hen zoals wij zelf ook zouden willen behandeld worden. In coronatijden zorgen we voor een veilig onthaal, en ondernemen we alle mogelijke stappen om wagens volgens de strikte voorschriften te herstellen en af te leveren. Zo hopen we op het vertrouwen van onze klanten te blijven rekenen.”

Pascale en Pascal ontvangen jou met veel plezier in hun Citroën garage. Benieuwd hoe BlueGround jouw zaak naar een hoger niveau kan tillen? Check dan zeker onze diensten, en ontdek wat we allemaal voor jouw onderneming kunnen betekenen.

 

Doe je zaak groeien.

Al meer dan 48 jaar lang begeleidt en adviseert BlueGround bedrijven en ondernemers op het vlak van boekhouding en fiscaliteit. Kom nu te weten hoe wij jouw zaak versterken.

Plan een afspraak