Ondernemer in de kijker

Share
Het verhaal van Tom Pardon

“Video heeft ons echt door corona geloodst”

Met het ondernemen in zijn bloed en een passie voor evenementen die reeds van in zijn jonge jaren aanwezig was, startte Tom Pardon zo’n tien jaar geleden zijn bvba. Screenit groeide intussen uit tot dé specialist in hoogwaardige indoor en outdoor LED schermen. “Je kan bij ons terecht voor verhuur van LED schermen, videowall systemen, verlichting, professionele audio apparatuur en podiumbouw.”

Tom Pardon

Het zijn spannende tijden voor Tom Pardon wanneer we elkaar treffen in onze videocall. Niet alleen is zijn vrouw Ticia Van Mellaert, waarmee hij aan het hoofd staat van de zaak, hoogzwanger, de evenementensector ontwaakt ook langzaam maar zeker uit de coronaslaap. Tom is er niet kwaad om, het virus bracht uiteraard een enorme onzekerheid mee voor de sector.

Heroriënteren tijdens corona

“Voor de coronacrisis richtten we ons tijdens de maanden september tot april op B2B, beurzen en alles wat met corporate events te maken heeft. Tijdens de zomermaanden waren dat voornamelijk festivals,” begint Tom. “Wanneer alles on hold werd gezet tijdens de lockdown, zijn we vooral beginnen focussen op langetermijnverhuur: tv-studio’s, streaming, captatie,...  We hadden veel meer werk in tv-studio en alles wat te maken heeft met outdoor advertising. Video heeft ons echt door corona geloodst.” 

Nu de crisis achter de rug lijkt en de evenementensector terug herleeft, krijgt Screenit opdrachten zoals voordien. “Tijdens de zomerperiode zijn dit vooral outdoor events, festivals en sportwedstrijden, tijdens de herfst en winter ligt de focus weer op corporate events en beurzen in binnen- en buitenland. Zo vertrekken er in september weer schermen naar verschillende beurzen in Europa,” aldus Tom. 

“Sinds corona is er veel gekwalificeerd personeel uit de sector vertrokken”

Niet enkel de producten en diensten veranderden tijdens de lockdown, ook wat betreft het personeel binnen de sector was er een shift. “Sinds corona is er veel gekwalificeerd personeel uit de sector vertrokken. Zij zijn iets anders gaan doen, wat logisch is natuurlijk,” vertelt Tom.

 

Passie voor events

Van jongs af aan werd Tom naar de evenementensector gezogen. “Ik heb altijd als zelfstandige gewerkt. Ik startte mijn bedrijf wanneer ik nog op de schoolbanken zat. Dit was best vervelend, plots moest ik sociale bijdragen betalen (lacht).” Na zijn studies evenementen ging Tom aan de slag bij Gemaco, ook klant geweest bij Fidiaz.

 

Paradise city festival

 

Tom organiseerde zelf jaren evenementen en kwam zo in aanraking met video. “Het eerste evenement dat ik verzorgde was er één voor Q-music, in Turkije. Sindsdien is de markt fel veranderd,” vertelt hij. “Zo’n tien jaar geleden bestond de markt eigenlijk nog niet echt, ze was heel duur. De laatste vier à vijf jaar is ze sterk geëvolueerd en werden LED schermen zichtbaar aanwezig in het straatbeeld. Het gaat dan van vaste installaties, communicatie langs de wegen, schermen op beurzen en festivals tot alles wat te maken heeft met entertainment.”

 

De rol van Fidiaz

Screenit is ondertussen al tien jaar klant bij Fidiaz. “De samenwerking met Kristof en Sylvia verloopt heel goed. Tijdens de coronacrisis hielpen ze ons naar kostenbesparing en met gesprekken bij de bank om uitstel te krijgen. Ons materiaal heeft meer dan een jaar stilgestaan. Door dit materiaal dan minder sterk af te schrijven was het verlies beperkt.”

 

“Tijdens de coronacrisis hielp Fidiaz ons naar kostenbesparing en met gesprekken bij de bank.”

 

Als je wil groeien met je zaak, komt er volgens Tom sowieso een moment dat je een risico moet nemen. “Hier staat de bank niet altijd achter. Je hebt dan een sterk financieel plan nodig. In heel het proces en het fiscaal opvolgen wat interessant is en welke stappen we moesten zetten, heeft Fidiaz ons bijgestaan. Zo hebben we op hun aanraden recent een immo vennootschap opgericht voor de bouw van ons nieuw gebouw met kantoren, een grote stap voor Screenit. Door te werken met een aparte immo structuur is het vaste activa minder onderhevig aan het ondernemingsrisico in de werkvennootschap.

 

Screenit schermen

 

Bouwen aan de toekomst

 

Eén van de uitdagingen op de middellange termijn is de bouw van het nieuwe bedrijfsgebouw voor Screenit. “Het wordt een magazijn van duizend vierkante meter, voor opslag en servicing én met een showroom. Hierdoor zullen we meer mogelijkheden hebben om nog verder te groeien. De kwaliteit en service naar de klanten toe zal verhoogd kunnen worden,” zegt Tom. Voor de bouw van het nieuwe gebouw kiest Screenit voor een strategische en gemakkelijk bereikbare locatie in Mechelen-Noord. 

“De kwaliteit en service naar de klanten toe zal nog verhoogd worden.”

Nu de evenementensector aan haar heropbloei begonnen is, ziet Screenit de toekomst hoopvol in. “Er staan een aantal mooie projecten op de planning voor de korte termijn en in combinatie met de start van onze bouwwerken lonken er interessante uitdagingen in de nabije toekomst. We kijken er met veel goesting naar uit!”

 

Benieuwd wat Screenit voor jou kan betekenen? Neem eens een kijkje op deze website. Zoek je nog fiscale of boekhoudkundige ondersteuning voor jouw onderneming? Steek dan eens je licht op bij Fidiaz via de contactpagina of bel gewoon 02 569 00 12.

 

Doe je zaak groeien. 

Al meer dan 48 jaar lang begeleidt en adviseert BlueGround bedrijven en ondernemers op het vlak van boekhouding en fiscaliteit. Kom nu te weten hoe wij jouw zaak versterken.

Plan een afspraak