In de voormiddag verkoopt ze een skivakantie, tijdens de lunch plant ze Afrikaanse safari’s, en in de namiddag maakt ze koppeltjes warm voor een citytripje naar The Big Apple: Veerle Vanmorselbeen (41) van Fabula Reizen maakt elke dag de reisdromen van jonge en oude avonturiers waar. 20 jaar geleden nam ze het reisbureau van haar vader over, en de reismicrobe is nog bijlange niet verdwenen. “Het leukste is dat ik constant mag dromen.”

Veerle is, om het met een heerlijk Brussels woord te zeggen, een echte ‘babbelut’. Tussen de roodgloeiende telefoons door maakt ze tijd voor een fijn gesprek.

“Ik ben na mijn studies Toerisme en Recreatiemanagement in het reisagentschap begonnen,” vertelt ze. “Mijn grootmoeder organiseerde na de oorlog al groepsreizen. Daarna is mijn vader in 1976 met de zaak gestart, die ik uiteindelijk 10 jaar geleden heb overgenomen.”

Als kind ging Veerle zelden op reis. “Daar was geen tijd voor. Mijn vader werkte 7 op 7, mijn moeder was huismoeder. Maar toen ik 18 werd, vond ik het tijd om de wereld te verkennen. Skiën, naar Afrika met de tent, citytripjes,...ik had de smaak helemaal te pakken. Het was voor mij dan ook geen onlogische keuze om in het reisbureau aan de slag te gaan. Nochtans was ik wel de enige van 5 kinderen die daarin wilde verdergaan.”

De gouden jaren

Veerle kent perfect de kneepjes van het vak. Dat moet ook, in een sector waar de concurrentie bikkelhard is. Vooral het internet heeft de sector door elkaar geschud. “De gouden jaren, die zijn ondertussen wel voorbij,” vervolgt ze. “Toen vonden mensen veel sneller de weg naar een reisbureau. Ze kwamen automatisch binnen, ze lieten het boeken van een reis over aan een expert en planden niet alles online.”

Zulke situaties zorgen weleens voor wrevel. “Het komt weleens voor dat je enorm veel research achter de rug hebt, al het mogelijke doet om een klant te helpen, en dat die dan vervolgens toch alles zelf regelt. Dat zorgt soms wel voor frustraties. Maar dat mag je niet aan je hart laten komen.”

“Bij ons zijn klanten geen nummer. We bieden hen een koffietje aan, nemen onze tijd, en overlopen uitvoerig alle opties."

Veerle merkt op dat desondanks mensen toch wel de weg blijven vinden naar het reisbureau. Met recht en reden: “Bij ons zijn klanten geen nummer. We bieden hen een koffietje aan, nemen onze tijd, en overlopen uitvoerig alle opties. Met goede research en een piekfijne service laten we ze met een gerust hart op reis vertrekken. Ze hoeven zich over niets zorgen te maken, want alles is tot in de puntjes geregeld.”

De all-in is niet meer in

Mensen reizen tegenwoordig op een compleet andere manier. “De belevenis is veel belangrijker geworden,” vervolgt Veerle. “Gezinnen gaan steeds minder vaak voor de all-in aan het strand in Turkije, maar kiezen voor avontuur. Korte trips liggen ook meer in de markt. En verder blijven bepaalde bestemmingen gewoon heel erg populair. Ibiza, bijvoorbeeld. Of New York. En dit jaar krijgen we ook heel veel aanvragen binnen voor Tanzania en Zanzibar. Het is dus heel uiteenlopend werk: wij regelen reizen voor verschillende doelgroepen, verschillende gelegenheden, en op verschillende continenten.”

Ondernemerstips

Veerle vindt het belangrijk dat je als ondernemer een familiale sfeer creëert op kantoor. “Ik wil dat de mensen zich goed voelen waar ze werken. Mijn medewerkers, Valerie en Luc, werken beide al 10 à 11 jaar bij Fabula. Het is altijd een beetje geven en nemen natuurlijk, maar je mag niet te streng zijn. En het is vooral ook belangrijk dat je er altijd zelf ook voor gaat, dat je hen niet alles laat doen en een evenwicht vindt tussen de touwtjes zelf in handen houden en delegeren.”

“Ik wil dat de mensen zich goed voelen waar ze werken."

Haar tips voor startende ondernemers? “Zorg steeds voor genoeg financiële ademruimte, bouw marktkennis op, blijf leren en durf commercieel zijn. Je zal sowieso met je neus eens tegen de muur lopen, en dat is ok. Maar met een goed businessplan en gezond verstand moet het écht wel lukken.”

De band met BlueGround

Veerle is nog maar pas klant bij BlueGround. “Ik ben bij BlueGround terechtgekomen via een vriend die hen heeft aangeraden,” vervolgt ze. “Ik ben nog maar een paar maanden klant, maar ben super tevreden van hun service. Mijn relatie met Carine is ook heel goed. We hebben een goede verstandhouding en gaan op een amicale manier met elkaar om.”

“Momenteel zijn we nog een aantal dingen aan het corrigeren, en daarna bouwen we aan een strategie om te optimaliseren,” besluit ze. “Een goede boekhouder/fiscalist is voor mij iemand die perfect op de hoogte is van de wetgeving. Iemand die loyaal is en geen fouten maakt. Uiteindelijk leg je heel wat in de handen van je fiscalist. Een vertrouwensband is daarbij cruciaal. Die heb ik bij BlueGround snel kunnen opbouwen.”

Denk je eraan om de wijde horizonten op te zoeken? Bij Fabula Reizen laat je je reis helemaal op maat samenstellen door Veerle’s team van reisexperts. Je ontdekt er alles over op de website, op de Facebookpagina of volg Veerle gewoon via Instagram! => ve_bxl_mabelle